רשמים מכנס חטיבת החינוך של לגו, דנמרק

איילת אברמוביץ’ – מנכ”ל רובוטק טכנולוגיות

כשמגיעים ב 21:00 בלילה לבילונד דנמרק לא מצליחים להבין האם היא עיירה מנומנמת או מעוררת השראה?


עם הנחיתה בבילונד אתה מגלה שמדובר במשהו שונה ממה שאתה רגיל אליו. אפילו שדה התעופה הקטן של העיר הוקם על ידי חברת לגו. בכניסה מסבירים לך שזו היא עיר הלגו ואכן, כבר בדרך למלון רואים את הכניסה המוארת לפארק לגולנד, את בית הלגו ואת המלון שכולו לגו.
ביום שאחרי ניתן להבין שכל העיר וכל תושביה קשורים בקשר עמוק ללבני לגו.
אין ספק שלאחר הביקור בביתו של ממציא הלגו ניתן להבין שעם חזון כזה מ 1949, תמיד יהיו לך עוקבים!:
Have you no faith? Can’t you see if we get this right, we can sell these bricks to children all over the world”הלגו, אותו משחק הרכבה שהפך לחברת הצעצועים הגדולה בעולם, התחיל בסדנה בעיר הקטנה בילונד, דנמרק. המשחק הומצא בשנות ה־30 ע”י נגר דני בהתחלה עם קוביות עץ, והתפתח לגרסתו המוכרת.
כאן הוא התחיל, והוא גאוות המקום.


השם לגו הוא קיצור של הצירוף “leg godt” אשר משמעותו בדנית הוא “שחק יפה”
במהלך שנות ה-40 בגלל שרפה שהתרחשה בסדנא שלו ושרפה את כל המוצרים שהיו שם החלה חברת לגו לעבור לייצור אבני משחק עשויות פלסטיק, שהיו עמידות יותר ובטוחות יותר למשחק של ילדים. הייחוד באבני הלגו, בניגוד לקוביות רגילות, הוא שניתן להרכיבן באופן בו הן יתפסו זו את זו ולא יתפרקו.
ביקור במפעל הינו חויה יוצאת דופן. מפעל רובוטי על כל שלביו המשלב חשיבה על
CREATIVITY, IMAGENATION, CARING, LEARNING, QUALITY, FUN
כל מה שאנו חולמים בחינוך ילדנו. הקשר בין למידה וביטחון עצמי
מה הערך המוסף שאנחנו רוצים להעניק לתלמידים בסוף היום? אנחנו מדברים על למידת STEAM ועל מיומנויות של המאה ה-21, אבל לא פחות חשוב זה להעניק להם ביטחון.

לאחר מחקרים מקיפים שחטיבת החינוך של לגו ערכה בנושא, המסקנות העיקריות היו שביטחון בלמידה זה:
1. הרצון לחקור ולקחת סיכונים
2. האפשרות להתנסות במשהו בלי לדעת בוודאות מה התוצאה
3. לאמץ את תהליך הלמידה
4. לדעת שכישלון הוא חלק מתהליך הלמידה
5. להאמין בעצמך

וכמובן הלמידה המעשית HANDS ON חשיבותה והשפעתה על הלמידה קשורה בד בבד בתהליך ההתנסות ובניית הביטחון.

היום השני החל:

SPIKE – מוצר חדש של חטיבת החינוך של לגו
ומשם לעבודה.. הכרות עם המוצר החדש SPIKE ומאחר שבלגו לא מדברים עושים, חולקנו לקבוצות כ 200 משתתפים ממדינות שונות התחילו את המשימה בריקוד ושירה לצלילי השיר החדש של תחרות ה FLL. ואח”כ ישר לישיבה..על הרצפה לתחרות נושאת פרסים.
בנינו באמצעות הערכה החדשה והצבעונית הכוללת בקר, מנועים, חיישנים ותוך כדי גילינו את היכולות הדומות ל EV3 ( ואולי אף יותר) תכנתנו יותר נכון החבר הקוריאני שלי ( שלא ידע מילה באנגלית) תכנת ואני עודדתי אותו. או יותר נכון חשבתי מחוץ לקופסא. בניתי ויצרתי את הרובוט שיעמוד במשימה כל זאת בסביבת . Scratch
הערב הסתיים בסדנא לגיל הרך.. שעסקה בתוכנית חדשנית בגני הילדים המשלבת את ההורים. מדי שבוע כמו “ספר לשבת” הילדים מקבלים ערכת עבודה עם ההורים. הכוללת הנחיית הורים. ככה מלמדים שפה ואת החשיבה הטכנולוגית שמתחילה בגן.
היום פעילות ב LEGO HOUSE
בניין ענק של 12 אלף מ”ר, שהוא בעצם קופסת לגו עצומה המכילה 25 מיליון אבני לגו. אזורי התנסות – אדום ליצירתיות, כחול ליכולות קוגניטיביות, ירוק לחיברות וצהוב לעולם הרגשות, אזורי משחק ענקיים.
המקום כולו ממוחשב וידידותי, השמרנות אינה נחלתה של חברת לגו. המוח התפרע לכל כיוון.בלגו הפנימו את התהליכים שקורים בעולם, ולא רק שהדביקו את הפער אלא אף האיצו. חיבור בין החומר לדיגיטציה, בין לבנה למחשב.
במרכז הבניין – עץ לגו ענק. עץ היצירתיות. גובהו 15 מטר, כשעל כל עלה וענף מתרחשת פעילות אחרת של אנשים זעירים, מכונות קטנות וכל דמות לגו שרק עולה על דעתכם. בסך הכל נזקקו ל-6,316,611 לבנים בשביל לבנות אותו.

סביבה המאפשרת חווית למידה מסוג אחר. עבודה בסביבה חדשנית ומרתקת המשלבת חשיבה מסדר גבוה יחד עם מיומנויות המאה 21. סביבה שכל אזור בה עוצב בצורה ייחודית וחדשנית. כל כך הרבה יצרתיות, חשיבה מחוץ לקופסא ובעיקר תעוזה. עבדנו בקבוצות מעורבות: אני מישראל עם נציגת דובאי, נציג מירדן, נציגה ממרוקו, זוג שהגיע יחדיו מתוניס ועוד 2 נציגות מפינלנד. יחד התחרנו בבנית עיר העתיד.. בעולם כל כך מורכב, עם Diversity כזה מה שנותר זה לפעול כצוות..
אחרי ביקור כזה, כל כך קל להזדהות:
“Our idea has been to create a toy that prepares the child for life appealing- to it is imagination and developing the creative urge and joy of creation that are the driving force in every human being”

איילת אברמוביץ’ – מנכ”ל רובוטק טכנולוגיות