ה”פינה הטכנולוגית”– תוכנית חדשנית מבוססת טכנולוגיה וחשיבה טכנולוגית להכנת ילדי הגן לעולם המחר

כניסת המכונות לחיינו, הבינה המלאכותית, והביג דאטה, מחייבים את עולם החינוך להיערך מחדש, ולהכין את הלומדים לעולם המחר, שבו החשיבות של עבודת צוות ומיומנויות פתרון בעיות רק הולכת וגדלה.

רובוטק טכנולוגיות מציעה תוכנית ייחודית וחדשנית לילדי הגן, המבוססת על תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה של משרד החינוך (2013[i]) ומתמקדת בהקניית מיומנויות של פתרון בעיות מתוך חשיבה חישובית ובתפיסת הבקרה ואופן הפעילות של מערכות מבוקרות, באמצעות ערכת Matatalab Pro.

למידה תוך כדי משחק

הילדים לומדים לתכנת תנועה של רכב באמצעות תכנות tangible המתאימה לילדים בגיל הגן .([ii]Bers, 2018) ותוך כדי הפעילות לומדים לפתור בעיות בצורה יצירתית תוך שימוש בחשיבה חיובית בזמן שהם פועלים בצוותים. הילדים משחקים במשחק מבוך הרפתקני ותוך כדי המשחק לומדים את יסודות התכנות –  ללא צורך במחשב או מילים!

התוכנית כוללת: 15 מערכי שיעור, הדרכת צוות הגן, הטמעה וליווי והצטיידות.

מטרות התוכנית

הילדים המשתתפים בתוכנית:

  • ידעו לבצע תהליכי פתרון בעיות ובחשיבה חישובית (תוך כדי ביצוע אנאליזה, סינתזה והערכה)
  • יכירו מושגים מעולם הטכנולוגיה ומעולם המתמטיקה
  • יפתרו בעיות בדרכים מגוונות ויצירתיות
  • ישתמשו בחשיבה ביקורתית כדי להעריך את הפתרונות האפשריים ולבחור במתאים ביותר
  • יתנסו בתכנות שיביא לפתרון הבעיה
  • יבינו את עקרון הבקרה If… then ו- If else.
  • יתנסו בעבודת צוות

דרכי הוראה ולמידה

דרך הלמידה היא למידה פעילה המערבת את הילדים בעשייה מוחשיתLearning by Doing) ), באמצעות תהליך התיכוןDesign) ), מבוססת פתרון בעיות, סביב בעיות בתחומי היומיום ולמידה המפיקה תוצרים
. (Problem Based Learning)

הלמידה כוללת את השלבים הבאים:

  1. הצגת הבעיה: הגננת מציגה לילדים בעיה אותה ניתן לפתור בעזרת ערכת ה ,Matatalab-מסייעת להם להגדיר את הבעיה ולחלק אותה לתת-בעיות.
  2. חקר הבעיה ואיתור הפתרון: הילדים חוקרים את המערכת ומציגים פתרונות אפשריים (תוך כדי התנסות), מקבלים החלטה לגבי הפתרון המתאים ביותר ומציגים את הפתרון.
  3. רפלקציה: בסוף כל מפגש הגננת מסייעת לילדים לבצע רפלקציה על התהליך שעברו והמושגים שנלמדו בעזרת שאלות מנחות.

היקף התוכנית

15 מפגשים (ניתן להרחיב את הפעילות)

הכשרת הצוות

צוות הגן יעבור הכשרה עיונית ומעשית המקנה כלים ומיומנויות נדרשות להטמעת “הפינה הטכנולוגית” בגן .

במהלך ההכשרה הגננות יחשפו למגוון מתודולוגיות חדשניות לשילוב בתהליך ההוראה והלמידה כגון:

  • מודל PBL (למידה מבוססת פרויקטים)
  • מתודולוגיית ה- Gamification – שילוב מישחוק בתהליך הלמידה

____________________

  • http://meyda.education.gov.il/files/Mazkirut_Pedagogit/AgafMadaim/MadaGan_yeladim.pdf
  • Bers, M. U. (2017). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom.

אנחנו מלווים אתכם בכל צעד ובכל שלב!

פרטים נוספים אודות ערכת Matatalab Pro כאן

נשמח להיפגש, להציג את פרטי התוכנית ולענות על כל שאלה. צרו איתנו קשר כאן