עולם העבודה – מה צופן לנו העתיד?

איך יראה עולם העבודה בשנת 2040?

עולם עבודה עתיר טכנולוגיה הרבה יותר ממה שאנחנו מכירים היום – זה יהיה כנראה עולם העבודה בשנת 2040. בעולם זה, מקצועות רבים יעברו אוטומציה ואנשים יעבדו לצד רובוטים. העובדים  של מחר יידרשו לכישורים ולמיומנויות שיאפשרו להם לעבוד בסביבה טכנולוגית מורכבת, ללמוד תוך כדי תנועה, לעבוד בצוות גם עם חבר צוות בקצה השני של העולם, להתמודד עם בעיות אתיות ומוסריות הנובעות מההתקדמות הטכנולוגית והכניסה לעולמות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה.  

מהם השינויים המרכזיים שישפיעו על עולם העבודה העתידי?

בעשור האחרון עולם העבודה הולך ומשתנה בקצב מהיר, בתחומים רבים של החיים כמו גלובליזציה, הגירה, התפתחות טכנולוגית, שינויים במידע, ובידע ותמורות בשוק העבודה. הקורונה האיצה את המעבר לעבודה במרחב הדיגיטלי וארגונים רבים התאימו עצמם לחידושים הטכנולוגיים.  בשנים הקרובות יתווספו מקצועות ותפקידים חדשים שלא מוכרים לנו עדיין וגם כלים שלא קיימים עוד.

מה תהיה השפעת השינויים הללו על סוגי המקצועות, על צורות ההעסקה, על מרחבי העבודה ועל הכישורים שיידרשו לעובדים בעולם העבודה החדש? אלו הן השאלות העומדות בפני קובעי המדיניות והחוקרים העוסקים בעולם העבודה הצפוי לנו בשנים הקרובות.

קיימים שלושה גורמים מרכזיים המשפיעים על שוק העבודה ורמת התעסוקה העתידיים:

חידושים בתחום הטכנולוגיה והמדע

הטכנולוגיה היא חלק משמעותי ואינטגרלי בעבודתם של העובדים בענפי תעסוקה רבים. כאשר בוחנים כיצד השפיעו ההתפתחויות הטכנולוגיות על הרכב המקצועות בשוק העבודה רואים כי גם במקצועות “לא טכנולוגיים” רבים נוספו רכיבים טכנולוגיים ודיגיטליים שהשפיעו על הידע והכישורים הנדרשים מהעובדים בהם. ולכן, כדי להיות רלוונטיים ולהמשיך לעבוד במקצוע משתנה, יצטרכו העובדים לעדכן את הידע, הכישורים והמיומנויות שלהם בהתאם.

שינויים דמוגרפיים – השינויים בהרכב האוכלוסייה, הזדקנות האוכלוסייה, כניסה של מהגרים ואוכלוסיות חדשות לשוק העבודה, לכל אלו יש השפעה על שוק העבודה.

שינויים חברתיים – יותר ויותר עובדים מציינים את רצונם לשמור על איזון בין עולם העבודה לבין החיים הפרטיים, ולחפש משרות שמאפשרות גמישות בשעות העבודה ובמיקומה הפיזי.

גמישות וזמניות ביחסי העבודה

אחד השינויים הבולטים היום הוא שעובדים רבים עושים את עבודתם מחוץ למקום הפיזי של הארגון בו הם עובדים, המושג “נוודים דיגיטליים” שהשתרש לאחרונה מתייחס בדיוק לאותם עובדים העושים את עבודתם מרחוק, מכל מקום בעולם, כשכל מה שנדרש להם הוא מחשב נייד וקישוריות לאינטרנט. גמישות זו מסייעת לעובדים לאזן טוב יותר בין העבודה לחיים האישיים.

בהתאם לכך גם צורות ההעסקה משתנות, וכיום יש מעבר בין מעסיקים ובין מקצועות, עבודה אצל כמה מעסיקים בו זמנית ועבודה כעובדים עצמאיים – “פרילאנסרים”. לגמישות ולזמניות ביחסי העבודה יש תרומה לרווחת העובד, לפריון העבודה ולמעסיק, אך יחד עם זאת לעובד יש יותר אחריות לניהול הקריירה שלו בהתאמה למסגרות התעסוקה החדשות.

מה יהיו מקצועות העתיד?

אז איך אפשר לדעת איזה מקצועות יהיו רלוונטיים בעולם העבודה העתידי? התשובה היא שיש לרכוש כישורים ומיומנויות שיהיו הכרחיים למגוון המקצועות של עולם העבודה העתידי, ויידרשו במקומות העבודה השונים. את הידע המקצועי ניתן יהיה לרכוש גם תוך כדי העבודה וגם בלמידה מתמשכת לאורך החיים Life Long Learning)).

על מערכת החינוך להתאים עצמה למאה ה-21

ההכנה לעולם העבודה העתידי צריכה להתחיל במערכת החינוך. ואולם, מחקרים בתחום החינוך מציינים שהבסיס הפדגוגי שבית הספר מקנה לבוגריו מותאם לצרכים שהיו קיימים בתקופת המהפכה התעשייתית, אז מרבית העבודות היו סטנדרטיות והידע והכישורים שנדרשו היו מוגדרים וקבועים.

במאה ה-21 הכישורים הנדרשים הם שונים. הלימוד בבתי הספר צריך לעבור מדגש על שינון חומר להתמקדות בהקניית כישורים כלליים שיוכלו לשמש את התלמידים לאורך חייהם, כגון: ניהול מידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות וחדשנות, פתרון בעיות, שיתוף פעולה, תקשורת, כישורים טכניים-דיגיטליים, הכוונה עצמית, למידה לאורך החיים, מודעות אתית, מודעות תרבותית וגמישות.

כדי לממש אתגרים אלה יש לשנות את בחינות הבגרות ואת דרכי המיון והקבלה למוסדות להשכלה גבוהה וליצור אמצעי הערכה מתקדמים ומתאימים לצרכי המאה ה-21. את כישורי המאה ה-21 יש להקנות גם למורים ולמנהלים באמצעות הכשרות והשתלמויות מתאימות. ויש כמובן צורך לעדכן את תוכניות הלימודים וההכשרות באופן מתמיד בהתאם לאופי המשתנה של המקצועות בשוק העבודה.

אילו כישורים ומיומנויות נדרשים למאה ה-21?

אפשר לחלק את הכישורים הנדרשים במאה ה־21 לשלושה סוגים:

  • כישורים שמחייבים חשיבה עמוקה הם כישורים שלבני האדם יש יתרון יחסי על מכונות. היכולת לחשוב באופן ביקורתי ולפתור בעיות, במיוחד בסביבה של אי ודאות, הן מיומנויות נדרשות וחיוניות במיוחד במאה ה-21. מדובר בחשיבה שיטתית, מושכלת ומוכוונת מטרה, שקשורה בפתרון בעיות, בגיבוש מסקנות, ובקבלת החלטות. במאה ה-21 מבצעות מכונות מגוון רחב של פעולות חזרתיות ומגמה זו צפויה להתעצם, ולכן יתרון האדם על המכונה טמון בחשיבה יצירתית וחדשנית, שיודעת לזהות הזדמנויות ולפתח מיזמים חדשניים ויצירתיים.
  • כישורים שקשורים להתמצאות בטכנולוגיות חדישות נחוצים במיוחד בסביבה דיגיטלית ובסביבה שמתבססת על טכנולוגיות מידע. בעידן המידע היכולת לנהל מידע הוא כישור חיוני. יכולת זו נקראת אוריינות דיגיטלית, והכוונה היא, בין השאר, לאיסוף וטיפול בסוגי מידע מגוונים, הבנה של ההיבטים האתיים והחוקיים הקשורים בטכנולוגיה ומודעות להשלכות של איסוף והפצה של סוגי מידע רגישים, כמו גם לסכנות במרחב הדיגיטלי.
  • כישורי חיים רכים (רגשיים וחברתיים) נדרשים לצורך התנהלות אישית ובין-אישית בעולם משתנה. שוק העבודה המודרני מדגיש את הצורך בשיתוף פעולה ובעבודת צוות כדי להתמודד עם המטלות המורכבות הצפויות. לשם כך יש לפתח יכולות קוגניטיביות שכוללות שליטה בשפות זרות, בעיקר שליטה באנגלית; יכולת ניהול פרויקטים; ושימוש מושכל בידע ובמשאבים הקוגניטיביים של הצוות. היכולות החברתיות כוללות יכולות תקשורתיות; גמישות ביחסי אנוש; יכולת ביטוי עצמי בעבודת הצוות; ומודעות תרבותית כיצד ראוי לתקשר עם אנשים ממדינות ומתרבויות שונות בעולם גלובלי.

מיומנויות המקדמות מצוינות במקצועות ה-STEM

ד”ר אלי אייזנברג חקר את המיומנויות של המאה ה-21 הנדרשות לקידום המצוינות במקצועות ה- STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). הוא זיהה ואפיין שבע מיומנויות עיקריות כאלה, חלקן כבר מיושמות במערכות החינוך העל-יסודי בעולם:

  1. עבודת צוות, שיתוף פעולה ושותפות, תקשורת בין אישית – עבודה קבוצתית יעילה מחייבת יכולות חברתיות לצד יכולות קוגניטיביות כגון ניהול פרויקטים וחלוקה יעילה של משימות.
  2. למידה עצמית, למידה לאורך החיים – שילוב בין ידע (רחב וספציפי) והיכולת לחפש ולרכוש תכנים רלוונטיים וליישם אסטרטגיות לימוד חדשות. מיומנות הלמידה העצמית תורמת ליכולת להשלים לבד ידע, בצורה אפקטיבית באופן עצמאי, בעולם שבו הידע מתחדש ומתעדכן תכופות,.
  3. פתרון בעיות מורכבות, חשיבה ביקורתית – היכולת להשתמש בכישורים ובאסטרטגיות שמגדילים את ההסתברות לקבלת תוצאה רצויה, באמצעות שימוש בחשיבה שיטתית ומוכוונת מטרה ופתרון בעיות, גיבוש מסקנות וחישוב הסתברויות. מיומנות זו נדרשת במיוחד בסביבה של אי ודאות.
  4. יזמות, חדשנות, יצירתיות – יצירתיות היא היכולת לייצר תוצרים שהם גם חדשניים וגם שימושיים. יזמות היא היכולת לזהות הזדמנויות ליצירת ערך באמצעות חדשנות ולפתח מיזמים שיביאו את היצירתיות לידי ביטוי.
  5. גמישות מחשבתית ורגשית, כושר הסתגלות מהיר, חוסן נפשי – אי ודאות ושינויים תכופים דורשים יכולת הסתגלות והתאמה למצבים משתנים, ויכולת התמודדות עם דברים חדשים ומאתגרים. חוסן נפשי מתייחס ליכולת להתגבר על מצבים קשים ומאתגרים. מתוך החוסן הנפשי נובעת גם יכולת ההעזה והיכולת להתגבר על כישלונות.
  6. מודעות בין תרבותית, כשירות גלובאלית, הכלת השונה – על רקע תהליכי הגלובליזציה ועלייה בשיתופי הפעולה הבין-לאומיים ובחברות בין-לאומיות, נדרשת מודעות והבנה של מגוון הערכים והשונות הגדולה הקיימת בין אנשים מתרבויות שונות. אזרחי העתיד יידרשו לידע נרחב בשפות, ובמיוחד באנגלית, ולכישורי תקשורת גבוהים עם אנשים ממדינות ומתרבויות אחרות.
  7. לקיחת אחריות וקבלת החלטות, מודעות אתית ומוסרית – היכולת לזהות באופן עצמאי סוגיות אתיות, מוסריות וחברתיות שונות ובמיוחד כשמדובר בפיתוחים טכנולוגיים כגון יישומים של אינטליגנציה מלאכותית, האינטרנט של הדברים, מדפסות תלת ממד וכדומה.

המסקנות העיקריות המתבקשת לגבי מערכת החינוך המבקשת לקדם את המיומנויות הללו הן:

  • יש לצמצם את הנושאים התוכניים של מקצועות ה- STEM בתוכניות הלימודים ולשלב את שבעת המיומנויות הללו בצמידות לנושאי הלימוד הרלבנטיים.
  • מומלץ לשים דגש על מקצועות לימוד בין-תחומיים ורב-תחומיים כגון: קיימות, טכנולוגיה וחיים, בריאות וגלובליזציה, המאפשרים שילוב נוח של מיומנויות המקדמות מצוינות STEM בתכנים, בשיטות ההוראה והלמידה, בסביבות ההתנסות, ובדרכי ההערכה המעצבת והמסכמת.
  • יש לשלב שיטות הוראה ולמידה חדשניות כגון:
    • שיטת למידה מבוססת פרויקטים בסביבות makers  ובשילוב האקתונים
    • הוראה, אימון וחונכות על-ידי מורים למספר מקצועות ביחד – מורי מתמטיקה ומדעים המתייחסים ליישומים בתחומי החיים והטכנולוגיה, ומורי הטכנולוגיה המתייחסים לעקרונות המדעיים והמתמטיים ביישומים רלבנטיים לעולם התלמידים.
מיומנויות ותעשייה 4.0

תעשייה 4.0 – המהפכה התעשייתית הרביעית

המושג תעשייה 4.0 מתייחס לניהול מפעלים ותהליכים תעשייתיים באופן חכם ומודרני שמשלב קישוריות וממשקים בין המערכות הפיזיות (המכונות) לבין טכנולוגיות כגון האינטרנט של הדברים, ניתוח מידע בזמן אמת, רובוטיקה, בינה מלאכותית והגנת סייבר. בעידן התעשייה 4.0 המכונות יתבססו יותר ויותר על למידת מכונה ויהיו מסוגלות לקבל החלטות עצמאיות.

תהליך הייצור בתעשייה 4.0 משנה את כל תהליכי העבודה במפעל, בשדה או בכל מקום אחר. שינוי זה מחייב ארגונים ומפעלים לפתח שיטות וכלי עבודה חדשניים, כדי להישאר רלוונטיים ולשמר את היתרון התחרותי שלהם. העובדים במפעלים אלה זקוקים גם הם למיומנויות שיסייעו להם להסתגל לשינויים, לעבוד עם עמיתים במדינות אחרות, לפתור בעיות, וללמוד כל טכנולוגיה חדשה שיש בה צורך.

רובוטק נרתמת למאמץ הכשרת עובדי עולם העבודה העתידי

מתוך מודעות לשינויים העוברים על עולם העבודה והבנת המיומנויות שתידרשנה מהילדים של היום כשהם יצטרפו לעולם העבודה בבגרותם, ומתוך רצון לתת למורים ולמחנכים כלים להכשרת הילדים, שוקדים המומחים הפדגוגיים והטכנולוגיים של חברת רובוטק על איתורם של מוצרים וסביבות למידה המתאימים לילדים מגיל הגן ועד לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. בסביבות אלה, הילדים/הלומדים מתרגלים ולומדים את מקצועות ה-STEM תוך יישום המיומנויות שתידרשנה להם בעתיד. הלמידה נעשית בדרכים חווייתיות ומרתקות, בשיטות למידה מבוססות פרויקטים המשלבות מיומנויות מתחומי ידע שונים, שלעיתים קרובות מדמות את הסביבות והאתגרים האמיתיים של עולם העבודה העתידי, ככל שניתן כיום לדמיין אותם.

החברה, שפועלת במשותף עם מערכת החינוך המדעית טכנולוגית, מספקת מעטפת של °360 הכוללת ייעוץ בבחירת הסביבות או הערכות המתאימות לגיל ולצרכים, אספקת המוצרים והטכנולוגיות הרלבנטיות, תוכניות לימודים וחומרים פדגוגיים וכן ליווי ותמיכה לצוות הפדגוגי בתהליך ההטמעה והיישום.

הגיל הרך – בשבילם זה משחק

ילדים בגיל הגן ובכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי ניחנים בסקרנות ובדמיון מפותח. סביבות טכנולוגיות חדשניות מעוררות סקרנות ומקדמות ידע, ערכים ומיומנויות. הפתרונות שחברת רובוטק מציעה מספקים אתגר ועניין, תורמים לפיתוח הדמיון והיצירתיות ומעודדים את תהליכי הלמידה.

בעזרת ערכות לגו ססגוניות או ערכות צבעוניות אחרות הילדים לומדים תוך כדי משחק את יסודות התכנות והרובוטיקה, מושגים מתמטיים ומושגים בסיסיים מעולם ה-STEAM ,  תוך תרגול מיומנויות כגון פתרון בעיות, חשיבה חישובית, יצירתיות, שיתוף פעולה, תקשורת מילולית וכישורים חברתיים.

ילדים בגיל בית הספר היסודי – הופכים רעיונות למציאות

לילדים בגיל היסודי יכולת תכנון ביצוע ופתרון בעיות באופן שיטתי. הפתרונות שאנו מציעים מאפשרים לילדים להוציא רעיונות מהכוח אל הפועל תוך שימוש בתהליך התיכון design process, בדרך חווייתית בסביבה טכנולוגית. סביבות טכנולוגיות חדשניות אלה מעוררת סקרנות ומקדמות ידע, ערכים ומיומנויות ומשתלבת בתוכנית הלימודים ובלימודי העשרה הנלמדים כיום במסגרת לימודי ה-STEAM.

ערכות לגו מתקדמות, ערכות Matatalab ללימוד תכנות ורובוטיקה לגיל הרך, ערכות SPIKE מבית LEGO Education ללימודי רובוטיקה, תכנות וSTEM-, CoderZ – סביבת סימולציה תלת מימדית ללימודי רובוטיקה, תכנות ו-STEAM, ומדפסות תלת מימד, הם רק חלק מהפתרונות שרובוטק מציעה לילדים בגיל זה. התלמידים זוכים לחוויות למידה המפתחות את סקרנותם ומעורבותם בתחומי מדע, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה, תכנות, אלקטרוניקה וחשמל ועוד, תוך התמודדות עם אתגרים חדשים ומעניינים המעודדים חשיבה, יצירתיות ועניין, פתרון בעיות, פיתוח יצירתיות, עבודת צוות, ולמידה עצמית.

ילדים בגיל חטיבת ביניים – לומדים באמצעות חקר ופתרון בעיות

ילדים בגיל חטיבת הביניים נמצאים בשלב חיים בו מתעצבת זהותם הן בהיבטים של ידע ומיומנויות והן בהיבטים חברתיים רגשיים. הפתרונות שאנו מציעים מאפשרים לילדים לרכוש ידע בר קיימא המשולב בטיפוח מיומנויות המאה ה-21 במטרה לעורר סקרנות עניין ומוטיבציה באמצעות חקר ופתרון בעיות תוך פיתוח ידע והבנת מושגים טכנולוגים, חשיבה ביקורתית ויזמית.

גם כאן רובוטק מציעה מגוון ערכות לגו ורובוטיקה, שמעניקות לילדים התנסות מעשית, השתתפות בתחרויות רובוטיקה, וכוללים מערכי פעילות מותאמים לתוכנית הלימודים של משרד החינוך תוך הקניית ידע של רובוטיקה, עיצוב, מכטרוניקה, פיזיקה, מדע והנדסה ומיומנויות כגון לימוד עצמי, איסוף וניתוח נתונים, התנסות מעשית, פתרון בעיות, חקר מדעי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות.

בני נוער בגיל התיכון – חושבים קדימה לקראת יציאה לשוק העבודה

בני הנוער בגיל זה בוחרים את מסלול הלימודים בתיכון כשלב לקראת היציאה לשוק העבודה. הפתרונות של חברת רובוטק מספקים מענה מושלם לתוכנית הלימודים במסגרת החינוך הטכנולוגי  בבתי הספר התיכוניים, פתרונות מתקדמים המהווים בסיס להמשך לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, מכללות אקדמיות ובמכללות לטכנאים והנדסאים והכשרתם להשתלבות בתעשייה.

ערכות לגו מתקדמות, תוכנות סימולציה, ערכות ללימוד רובוטיקה, עקרונות פיזיקליים: פנאומטיקה, הידראוליקה, בקרת PLC, עיבוד שבבי, חיישנים והדמיית תעשייה חכמה ועוד מגוון מקצועות ותחומים מעולם המדע והטכנולוגיה מכינים את בני הנוער לעולם העבודה של המחר בעזרת סביבות מתקדמות ומאתגרות המדמות את סביבות העבודה העתידיות. בנוסף מתחזקים בני הנוער במיומנויות שונות כגון: לימוד עצמי, איסוף וניתוח נתונים, התנסות מעשית, פתרון בעיות, חקר מדעי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות.

השכלה גבוהה – התאמה לתעשיה 4.0

סטודנטים הלומדים במכללות הטכנולוגיות ובפקולטות להנדסה מתכוננים לתפקידי מפתח בעולם התעשייה העתידי – עולם תעשייה 4.0. הפתרונות של חברת רובוטק מספקים מענה מקיף לכלל המקצועות מעולם התעשייה, הנלמדים במכללות הטכנולוגיות ובמוסדות האקדמיים, ומסייעים ללומדים להגיע להשתלבות מיטבית בסביבת הייצור.

ערכות ומעבדות ללימוד רובוטיקה, עקרונות ייצור מתקדמים, פיזיקה מתמטיקה והנדסה, אבטחת סייבר תוך פיתוח מיומנויות כגון חשיבה מערכתית, מוטיבציה פנימית, עבודת צוות, תקשורת בינאישית, לימוד עצמי, פתרון בעיות ועוד.

מקורות

אלי איזנברג, עומר זליבנסקי אדן. התאמת מערכת החינוך למאה ה-21, המכון הישראלי לדמוקרטיה, אוגוסט 2019

https://www.idi.org.il/books/28315

אלי אייזנברג, איילת רווה, דו”ח מחקר בנושא: בדיקת יישום מיומנויות של המאה ה-21 המקדמות מצוינות ב STEM  במערכות חינוך מתקדמות במדינות בעולם, מוסד שמואל נאמן, אוגוסט 2020

 

רובי נתנזון, איתמר גזלה. עולם העבודה הישראלי 2040 – ארבעה תרחישים, מאקרו – המרכז לכלכלה מדינית, יוני 2017

http://www.macro.org.il/images/upload/items/32015855041457.pdf

 

סמדר סומך, חאלד קאדרי. עתיד עולם העבודה סקירת מגמות מרכזיות, מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל,  אוגוסט 2017

https://www.thejoint.org.il/wp-content/uploads/2020/09/JobMarketFuture.pdf

 

נירית כהן. שבע המיומנויות שיגרמו לכם להצליח בעבודה בעשור הקרוב, דה-מרקר, 26.5.2021

https://www.themarker.com/blogs/nirit-cohen/BLOG-1.9845331

רינתיה ברוכים לוין. מיומנויות העתיד ולמידה בארגונים, Limi, 20.4.2020

https://limi.co.il/future-work-skills/

אנחנו כאן לרשותכם!

המומחים של חברת רובוטק ישמחו לעמוד לרשותכם ולסייע בהתאמת הסביבה המתאימה לגיל הילדים, לנושאי הלימוד ולמיומנויות שאותן תרצו לפתח, וכן לספק לכם מעטפת כוללת מבחירת הפתרון ועד לתמיכה והטמעה בכיתת הלימוד.