תעשייה 4.0 כבר כאן. דרושות: מיומנויות 4.0

המושג “תעשייה 4.0” או כפי שהוא לעיתים מכונה – המהפכה התעשייתית הרביעית, מתייחס לניהול מפעלים ותהליכים תעשייתיים באופן חכם ומודרני, שמשלב קישוריות וממשקים בין המערכות הפיזיות (המכונות) לבין טכנולוגיות כגון בינה מלאכותית, סנסורים חכמים, האינטרנט של הדברים (IoT), מדפסות תלת ממד, ניתוח מידע בזמן אמת, רובוטיקה, למידת מכונה והגנת סייבר. מגפת הקורונה זירזה מאוד את הפיתוח של התהליכים הטכנולוגיים הללו ובמאי 2021 אף הכריזה ועדת האו”ם למדע ולטכנולוגיה לפיתוח (The United Nations Commission on Science and Technology for Development – CSTD) על תעשייה 4.0 כאחד מהשני הנושאים העיקרים שיקודמו בשנים 2021-2022.

בעקבות הכרזה זו בחרו מדינות רבות בעולם להטמיע את תהליכי תעשייה 4.0 בתוכניות הפיתוח שלהן. נמצא כי הגל הטכנולוגי החדש של תעשייה 4.0 חיוני וחשוב להתפתחותן של מדינות כיוון שהוא מוביל לשינויים בשכר, לאפשרויות תעסוקה מרובות, להפחתת העוני ולהגברת הפרודוקטיביות הכוללת של המדינה [1] . כמו כן, ההצלחה של מדינות בהטמעת תעשייה 4.0 תלויה במידה רבה בפיתוח מדיניות ונהלים להכנסת והטמעת התהליכים הטכנולוגיים ובהכנת ההון האנושי בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות בהתאם לשינויים הטכנולוגיים של סביבת העבודה החדשה [2] . מדינות שרוצות להתפתח ולקדם תהליכי תעשייה 4.0 צריכות להשקיע בפיתוח המיומנויות של כוח העבודה, ולהכשיר עובדים בתחומים הנדרשים בתעשייה 4.0 [3].

מיומנויות נדרשות לעולם תעשייה 4.0

על פי מועצת ההסמכה להנדסה וטכנולוגיה ( The Accreditation Board for Engineering and Technology, Inc. – ABET (, לתהליכי העבודה של תעשייה 4.0 נדרשות המיומנויות הבאות [4] :
1. יישום של ידע בתחומים מתמטיקה, מדע והנדסה
2. תכנון ופיתוח של ניסויים
3. ניתוח ופירוש של נתונים
4. יצירת מערכות או תהליכים תוך התחשבות באילוצים כלכליים, סביבתיים, חברתיים, פוליטיים, אתיים, בריאותיים, בטיחותיים, וכן אילוצי ייצור וקיימות.
5. זיהוי, הגדרה ופתרון של בעיות הנדסיות
6. הבנת ההשפעה של פתרונות הנדסיים בהקשרים גלובליים, כלכליים וחברתיים
7. שימוש בטכניקות, מיומנויות וכלים הנדסיים מודרניים במקצוע ההנדסה

העולם החדש בכלל, ועולם תעשייה 4.0 בפרט, מאופיין בגידול אקספוננציאלי בכמויות המידע, לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות שהופכות מידע לזמין יותר מאי פעם. עובדי תעשייה 4.0 צריכים להיות מצוידים במיומנויות שיאפשרו להם:
• לאתר ולסנן מכלל המידע הזמין את פרטי המידע האמינים והרלוונטיים לבעיות בהם הם נתקלים
• לעבד בהצלחה את שפע הפתרונות המוצעים
• לקבל, בהתאם לידע שגיבשו, החלטות מושכלות
השינויים הרבים החזויים בעולם התעסוקתי העתידי מצריכים אותם גם לרכוש מיומנויות שיאפשרו להם להסתגל באופן מהיר ויעיל להתפתחויות אלה.

התפיסה הפדגוגית של חברת רובוטק: מיומנויות כחלק מתהליך ההכשרה

התפיסה הפדגוגית של חברת רובוטק מתייחסת למיומנויות כחלק אינטגרלי מתהליך ההכשרה, בשילוב עם הידע הנרכש בקורסים השונים. בעוד שהידע הנרכש תחום לנושא ספציפי במקצוע מסוים, המיומנויות משולבות בכל הנושאים הנלמדים. בנוסף, בקורסים ובמעבדות של חברת רובוטק משולבים לא רק מיומנויות הנדרשות לתעשייה 4.0, אלא גם מיומנויות נדרשות לחיים מוצלחים ולחברה מתפקדת כראוי בשנת 2030 [5]. רובוטק מאמינה כי הכשרה צריכה להיות רחבה ככל הניתן ועם מבט אסטרטגי לעתיד, על  מנת שהתלמידים שיסיימו את ההכשרה ידעו כיצד להתמודד עם חוסר ודאות, בעיות מורכבות ושינויים עתידיים בעולם התעסוקה ולרכוש פרופיל פרופסיונאלי חדש [6].

רובוטיקה והעתיד של עולם העבודה

בני נוער בגיל התיכון – חושבים קדימה לקראת יציאה לשוק העבודה

בני הנוער בגיל זה בוחרים את מסלול הלימודים בתיכון כשלב לקראת היציאה לשוק העבודה. הפתרונות של חברת רובוטק מספקים מענה מושלם לתוכנית הלימודים במסגרת החינוך הטכנולוגי  בבתי הספר התיכוניים, פתרונות מתקדמים המהווים בסיס להמשך לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, מכללות אקדמיות ובמכללות לטכנאים והנדסאים והכשרתם להשתלבות בתעשייה.

ערכות לגו מתקדמות, תוכנות סימולציה, ערכות ללימוד רובוטיקה, עקרונות פיזיקליים: פנאומטיקה, הידראוליקה, בקרת PLC, עיבוד שבבי, חיישנים והדמיית תעשייה חכמה ועוד מגוון מקצועות ותחומים מעולם המדע והטכנולוגיה מכינים את בני הנוער לעולם העבודה של המחר בעזרת סביבות מתקדמות ומאתגרות המדמות את סביבות העבודה העתידיות. בנוסף מתחזקים בני הנוער במיומנויות שונות כגון: לימוד עצמי, איסוף וניתוח נתונים, התנסות מעשית, פתרון בעיות, חקר מדעי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות.

המיומנויות המשולבות בקורסים של חברת רובוטק

בקורסים של חברת רובוטק משולבות המיומנויות הבאות:

היכולת להשתמש באופן אינטראקטיבי בכלים הבאים:

דוגמאות לשילוב מיומנויות תעשייה 4.0 בקורסים השונים

להלן מספר דוגמאות לאופן השילוב של המיומנויות הללו בקורסים השונים:

  • מיומנות קבלת ההחלטות: בפני התלמידים תוצגנה בעיות אותן יצטרכו לפתור. התלמידים ילמדו:
    • כיצד לנתח בעיה ממגוון נקודות מבט, כיצד להשוות בין חלופות/פתרונות אפשריים לבעיה או לכשל וכיצד להעריך את ההשלכות של בחירה בכל אחד מהפתרונות האפשריים.
    • כיצד לזהות ולנטרל הטיות, שיקולים זרים, דעות קדומות וקיבעון, שמפריעים להם בדרך להגעה לפתרון אפקטיבי.
    • להבחין בין בעיות הדורשות חשיבה עצמאית לבין בעיות הדורשות מומחיות, ובעקבות הבחנה זאת לדעת לאילו תחומי מומחיות ומומחים עליהם לפנות כדי להגיע לפתרון האופטימלי.
  • הקניית חשיבה יצירתית: באמצעות הצגת מצבים דמיוניים או רעיונות מופשטים בפני התלמידים, שיחייבו אותם לחשוב מחוץ לתבניות הקבועות אליהם הם רגילים.
    התלמידים:
    • יציעו דרכים מרובות וחדשניות לתיאור הבעיה ופתרונה. הם ילמדו להשהות שיפוטיות ולדעת לקבל רעיונות שונים, להגן על הרעיונות שלהם מול לחצים, להתמודד עם עמימות, אי ודאות, אתגרים ותסכול לאורך זמן ולהעז לנסות דברים חדשים, ללמוד דברים חדשים ולא להירתע מכישלונות.
    • ילמדו כיצד לזהות יחסים וחיבורים חדשים (למשל, בין רעיונות, בין פעולות לתוצאות, בין נושאים ותחומים שונים).
    • ילמדו ליישם ידע בהקשרים חדשים, למזג בין רעיונות ופרטי מידע על מנת ליצור ידע חדש וידעו כיצד לחוש ולספק הסברים חלופיים.
    • ילמדו כיצד לפתור עמימות, להפיק תובנות ולהסיק מסקנות אופרטיביות ולבסוף, כיצד לתרגם מסקנות לפעולות קונקרטיות ולתוצרים.

מקורות

[1] UNCTAD, 2020

[2] Banga & te Velde, 2018

[3] UNCTAD, 2021a

[4] Menendez et al., 2020, pgs. 1514-1515

[5] OECD, 2019

[6] Rubman et al., 2015

אנחנו כאן לרשותכם!

המומחים של חברת רובוטק ישמחו לעמוד לרשותכם ולסייע בהתאמת הסביבה המתאימה לגיל הילדים, לנושאי הלימוד ולמיומנויות שאותן תרצו לפתח, וכן לספק לכם מעטפת כוללת מבחירת הפתרון ועד לתמיכה והטמעה בכיתת הלימוד.