עולם עבודה עתיר טכנולוגיה הרבה יותר ממה שאנחנו מכירים היום – זה יהיה כנראה עולם העבודה בשנת 2040. בעולם זה, מקצועות רבים יעברו אוטומציה ואנשים יעבדו לצד רובוטים. העובדים של מחר יידרשו לכישורים ולמיומנויות שיאפשרו להם לעבוד בסביבה טכנולוגית מורכבת, ללמוד תוך כדי תנועה, לעבוד בצוות גם עם חבר צוות בקצה השני של העולם, להתמודד עם בעיות אתיות ומוסריות הנובעות מההתקדמות הטכנולוגית והכניסה לעולמות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה.
בעשור האחרון עולם העבודה הולך ומשתנה בקצב מהיר, בתחומים רבים של החיים כמו גלובליזציה, הגירה, התפתחות טכנולוגית, שינויים במידע, ובידע ותמורות בשוק העבודה. הקורונה האיצה את המעבר לעבודה במרחב הדיגיטלי וארגונים רבים התאימו עצמם לחידושים הטכנולוגיים. בשנים הקרובות יתווספו מקצועות ותפקידים חדשים שלא מוכרים לנו עדיין וגם כלים שלא קיימים עוד.
מה תהיה השפעת השינויים הללו על סוגי המקצועות, על צורות ההעסקה, על מרחבי העבודה ועל הכישורים שיידרשו לעובדים בעולם העבודה החדש? אלו הן השאלות העומדות בפני קובעי המדיניות והחוקרים העוסקים בעולם העבודה הצפוי לנו בשנים הקרובות.
קיימים שלושה גורמים מרכזיים המשפיעים על שוק העבודה ורמת התעסוקה העתידיים:
הטכנולוגיה היא חלק משמעותי ואינטגרלי בעבודתם של העובדים בענפי תעסוקה רבים. כאשר בוחנים כיצד השפיעו ההתפתחויות הטכנולוגיות על הרכב המקצועות בשוק העבודה רואים כי גם במקצועות “לא טכנולוגיים” רבים נוספו רכיבים טכנולוגיים ודיגיטליים שהשפיעו על הידע והכישורים הנדרשים מהעובדים בהם. ולכן, כדי להיות רלוונטיים ולהמשיך לעבוד במקצוע משתנה, יצטרכו העובדים לעדכן את הידע, הכישורים והמיומנויות שלהם בהתאם.
שינויים דמוגרפיים – השינויים בהרכב האוכלוסייה, הזדקנות האוכלוסייה, כניסה של מהגרים ואוכלוסיות חדשות לשוק העבודה, לכל אלו יש השפעה על שוק העבודה.
שינויים חברתיים – יותר ויותר עובדים מציינים את רצונם לשמור על איזון בין עולם העבודה לבין החיים הפרטיים, ולחפש משרות שמאפשרות גמישות בשעות העבודה ובמיקומה הפיזי.
אחד השינויים הבולטים היום הוא שעובדים רבים עושים את עבודתם מחוץ למקום הפיזי של הארגון בו הם עובדים, המושג “נוודים דיגיטליים” שהשתרש לאחרונה מתייחס בדיוק לאותם עובדים העושים את עבודתם מרחוק, מכל מקום בעולם, כשכל מה שנדרש להם הוא מחשב נייד וקישוריות לאינטרנט. גמישות זו מסייעת לעובדים לאזן טוב יותר בין העבודה לחיים האישיים.
בהתאם לכך גם צורות ההעסקה משתנות, וכיום יש מעבר בין מעסיקים ובין מקצועות, עבודה אצל כמה מעסיקים בו זמנית ועבודה כעובדים עצמאיים – “פרילאנסרים”. לגמישות ולזמניות ביחסי העבודה יש תרומה לרווחת העובד, לפריון העבודה ולמעסיק, אך יחד עם זאת לעובד יש יותר אחריות לניהול הקריירה שלו בהתאמה למסגרות התעסוקה החדשות.
אז איך אפשר לדעת איזה מקצועות יהיו רלוונטיים בעולם העבודה העתידי? התשובה היא שיש לרכוש כישורים ומיומנויות שיהיו הכרחיים למגוון המקצועות של עולם העבודה העתידי, ויידרשו במקומות העבודה השונים. את הידע המקצועי ניתן יהיה לרכוש גם תוך כדי העבודה וגם בלמידה מתמשכת לאורך החיים Life Long Learning)).
ההכנה לעולם העבודה העתידי צריכה להתחיל במערכת החינוך. ואולם, מחקרים בתחום החינוך מציינים שהבסיס הפדגוגי שבית הספר מקנה לבוגריו מותאם לצרכים שהיו קיימים בתקופת המהפכה התעשייתית, אז מרבית העבודות היו סטנדרטיות והידע והכישורים שנדרשו היו מוגדרים וקבועים.
במאה ה-21 הכישורים הנדרשים הם שונים. הלימוד בבתי הספר צריך לעבור מדגש על שינון חומר להתמקדות בהקניית כישורים כלליים שיוכלו לשמש את התלמידים לאורך חייהם, כגון: ניהול מידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות וחדשנות, פתרון בעיות, שיתוף פעולה, תקשורת, כישורים טכניים-דיגיטליים, הכוונה עצמית, למידה לאורך החיים, מודעות אתית, מודעות תרבותית וגמישות.
כדי לממש אתגרים אלה יש לשנות את בחינות הבגרות ואת דרכי המיון והקבלה למוסדות להשכלה גבוהה וליצור אמצעי הערכה מתקדמים ומתאימים לצרכי המאה ה-21. את כישורי המאה ה-21 יש להקנות גם למורים ולמנהלים באמצעות הכשרות והשתלמויות מתאימות. ויש כמובן צורך לעדכן את תוכניות הלימודים וההכשרות באופן מתמיד בהתאם לאופי המשתנה של המקצועות בשוק העבודה.
אפשר לחלק את הכישורים הנדרשים במאה ה־21 לשלושה סוגים:
ד”ר אלי אייזנברג חקר את המיומנויות של המאה ה-21 הנדרשות לקידום המצוינות במקצועות ה- STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). הוא זיהה ואפיין שבע מיומנויות עיקריות כאלה, חלקן כבר מיושמות במערכות החינוך העל-יסודי בעולם:
המסקנות העיקריות המתבקשת לגבי מערכת החינוך המבקשת לקדם את המיומנויות הללו הן:
המושג תעשייה 4.0 מתייחס לניהול מפעלים ותהליכים תעשייתיים באופן חכם ומודרני שמשלב קישוריות וממשקים בין המערכות הפיזיות (המכונות) לבין טכנולוגיות כגון האינטרנט של הדברים, ניתוח מידע בזמן אמת, רובוטיקה, בינה מלאכותית והגנת סייבר. בעידן התעשייה 4.0 המכונות יתבססו יותר ויותר על למידת מכונה ויהיו מסוגלות לקבל החלטות עצמאיות.
תהליך הייצור בתעשייה 4.0 משנה את כל תהליכי העבודה במפעל, בשדה או בכל מקום אחר. שינוי זה מחייב ארגונים ומפעלים לפתח שיטות וכלי עבודה חדשניים, כדי להישאר רלוונטיים ולשמר את היתרון התחרותי שלהם. העובדים במפעלים אלה זקוקים גם הם למיומנויות שיסייעו להם להסתגל לשינויים, לעבוד עם עמיתים במדינות אחרות, לפתור בעיות, וללמוד כל טכנולוגיה חדשה שיש בה צורך.
מתוך מודעות לשינויים העוברים על עולם העבודה והבנת המיומנויות שתידרשנה מהילדים של היום כשהם יצטרפו לעולם העבודה בבגרותם, ומתוך רצון לתת למורים ולמחנכים כלים להכשרת הילדים, שוקדים המומחים הפדגוגיים והטכנולוגיים של חברת רובוטק על איתורם של מוצרים וסביבות למידה המתאימים לילדים מגיל הגן ועד לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. בסביבות אלה, הילדים/הלומדים מתרגלים ולומדים את מקצועות ה-STEM תוך יישום המיומנויות שתידרשנה להם בעתיד. הלמידה נעשית בדרכים חווייתיות ומרתקות, בשיטות למידה מבוססות פרויקטים המשלבות מיומנויות מתחומי ידע שונים, שלעיתים קרובות מדמות את הסביבות והאתגרים האמיתיים של עולם העבודה העתידי, ככל שניתן כיום לדמיין אותם.
החברה, שפועלת במשותף עם מערכת החינוך המדעית טכנולוגית, מספקת מעטפת של °360 הכוללת ייעוץ בבחירת הסביבות או הערכות המתאימות לגיל ולצרכים, אספקת המוצרים והטכנולוגיות הרלבנטיות, תוכניות לימודים וחומרים פדגוגיים וכן ליווי ותמיכה לצוות הפדגוגי בתהליך ההטמעה והיישום.
ילדים בגיל הגן ובכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי ניחנים בסקרנות ובדמיון מפותח. סביבות טכנולוגיות חדשניות מעוררות סקרנות ומקדמות ידע, ערכים ומיומנויות. הפתרונות שחברת רובוטק מציעה מספקים אתגר ועניין, תורמים לפיתוח הדמיון והיצירתיות ומעודדים את תהליכי הלמידה.
בעזרת ערכות לגו ססגוניות או ערכות צבעוניות אחרות הילדים לומדים תוך כדי משחק את יסודות התכנות והרובוטיקה, מושגים מתמטיים ומושגים בסיסיים מעולם ה-STEAM , תוך תרגול מיומנויות כגון פתרון בעיות, חשיבה חישובית, יצירתיות, שיתוף פעולה, תקשורת מילולית וכישורים חברתיים.
לילדים בגיל היסודי יכולת תכנון ביצוע ופתרון בעיות באופן שיטתי. הפתרונות שאנו מציעים מאפשרים לילדים להוציא רעיונות מהכוח אל הפועל תוך שימוש בתהליך התיכון design process, בדרך חווייתית בסביבה טכנולוגית. סביבות טכנולוגיות חדשניות אלה מעוררת סקרנות ומקדמות ידע, ערכים ומיומנויות ומשתלבת בתוכנית הלימודים ובלימודי העשרה הנלמדים כיום במסגרת לימודי ה-STEAM.
ערכות לגו מתקדמות, ערכות Matatalab ללימוד תכנות ורובוטיקה לגיל הרך, ערכות SPIKE מבית LEGO Education ללימודי רובוטיקה, תכנות וSTEM-, CoderZ – סביבת סימולציה תלת מימדית ללימודי רובוטיקה, תכנות ו-STEAM, ומדפסות תלת מימד, הם רק חלק מהפתרונות שרובוטק מציעה לילדים בגיל זה. התלמידים זוכים לחוויות למידה המפתחות את סקרנותם ומעורבותם בתחומי מדע, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה, תכנות, אלקטרוניקה וחשמל ועוד, תוך התמודדות עם אתגרים חדשים ומעניינים המעודדים חשיבה, יצירתיות ועניין, פתרון בעיות, פיתוח יצירתיות, עבודת צוות, ולמידה עצמית.
ילדים בגיל חטיבת הביניים נמצאים בשלב חיים בו מתעצבת זהותם הן בהיבטים של ידע ומיומנויות והן בהיבטים חברתיים רגשיים. הפתרונות שאנו מציעים מאפשרים לילדים לרכוש ידע בר קיימא המשולב בטיפוח מיומנויות המאה ה-21 במטרה לעורר סקרנות עניין ומוטיבציה באמצעות חקר ופתרון בעיות תוך פיתוח ידע והבנת מושגים טכנולוגים, חשיבה ביקורתית ויזמית.
גם כאן רובוטק מציעה מגוון ערכות לגו ורובוטיקה, שמעניקות לילדים התנסות מעשית, השתתפות בתחרויות רובוטיקה, וכוללים מערכי פעילות מותאמים לתוכנית הלימודים של משרד החינוך תוך הקניית ידע של רובוטיקה, עיצוב, מכטרוניקה, פיזיקה, מדע והנדסה ומיומנויות כגון לימוד עצמי, איסוף וניתוח נתונים, התנסות מעשית, פתרון בעיות, חקר מדעי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות.
בני הנוער בגיל זה בוחרים את מסלול הלימודים בתיכון כשלב לקראת היציאה לשוק העבודה. הפתרונות של חברת רובוטק מספקים מענה מושלם לתוכנית הלימודים במסגרת החינוך הטכנולוגי בבתי הספר התיכוניים, פתרונות מתקדמים המהווים בסיס להמשך לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, מכללות אקדמיות ובמכללות לטכנאים והנדסאים והכשרתם להשתלבות בתעשייה.
ערכות לגו מתקדמות, תוכנות סימולציה, ערכות ללימוד רובוטיקה, עקרונות פיזיקליים: פנאומטיקה, הידראוליקה, בקרת PLC, עיבוד שבבי, חיישנים והדמיית תעשייה חכמה ועוד מגוון מקצועות ותחומים מעולם המדע והטכנולוגיה מכינים את בני הנוער לעולם העבודה של המחר בעזרת סביבות מתקדמות ומאתגרות המדמות את סביבות העבודה העתידיות. בנוסף מתחזקים בני הנוער במיומנויות שונות כגון: לימוד עצמי, איסוף וניתוח נתונים, התנסות מעשית, פתרון בעיות, חקר מדעי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות.
סטודנטים הלומדים במכללות הטכנולוגיות ובפקולטות להנדסה מתכוננים לתפקידי מפתח בעולם התעשייה העתידי – עולם תעשייה 4.0. הפתרונות של חברת רובוטק מספקים מענה מקיף לכלל המקצועות מעולם התעשייה, הנלמדים במכללות הטכנולוגיות ובמוסדות האקדמיים, ומסייעים ללומדים להגיע להשתלבות מיטבית בסביבת הייצור.
ערכות ומעבדות ללימוד רובוטיקה, עקרונות ייצור מתקדמים, פיזיקה מתמטיקה והנדסה, אבטחת סייבר תוך פיתוח מיומנויות כגון חשיבה מערכתית, מוטיבציה פנימית, עבודת צוות, תקשורת בינאישית, לימוד עצמי, פתרון בעיות ועוד.
אלי איזנברג, עומר זליבנסקי אדן. התאמת מערכת החינוך למאה ה-21, המכון הישראלי לדמוקרטיה, אוגוסט 2019
https://www.idi.org.il/books/28315
אלי אייזנברג, איילת רווה, דו”ח מחקר בנושא: בדיקת יישום מיומנויות של המאה ה-21 המקדמות מצוינות ב– STEM במערכות חינוך מתקדמות במדינות בעולם, מוסד שמואל נאמן, אוגוסט 2020
רובי נתנזון, איתמר גזלה. עולם העבודה הישראלי 2040 – ארבעה תרחישים, מאקרו – המרכז לכלכלה מדינית, יוני 2017
http://www.macro.org.il/images/upload/items/32015855041457.pdf
סמדר סומך, חאלד קאדרי. עתיד עולם העבודה סקירת מגמות מרכזיות, מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל, אוגוסט 2017
https://www.thejoint.org.il/wp-content/uploads/2020/09/JobMarketFuture.pdf
נירית כהן. שבע המיומנויות שיגרמו לכם להצליח בעבודה בעשור הקרוב, דה-מרקר, 26.5.2021
https://www.themarker.com/blogs/nirit-cohen/BLOG-1.9845331
רינתיה ברוכים לוין. מיומנויות העתיד ולמידה בארגונים, Limi, 20.4.2020
זמנית ניתן לבצע רכישה באתר רק באמצעות פניה לנציגי המכירות סגור