הכירו את מעבדת ה- MakeLab ביהוד-מונסון

הכירו את מעבדת ה- MakeLab ביהוד-מונסון

 

ה-MakeLaB היא מעבדה קהילתית ייחודית לחדשנות ועשיינות (Making) הנמצאת ביהוד-מונוסון ומופעלת בעזרת מתנדבים והעיריה שתומכת במיזם ומממנת אותו.

חלום של איש אחד

המעבדה הוקמה בעקבות היוזמה האישית והחזון של אבי אוסטפלד – יזם ומנכ”ל מתחום ההייטק. אוסטפלד חלם על מקום של חזון והזדמנות – מקום שמפתח יצירה, חקר, קהילה ופיתוח טכנולוגי, המשלב קהילה, מורים, מהנדסים, נוער ושוחרי עשיה וטכנולוגיה .

המעבדה קיימת כשנה ולאור הצלחתה אוסטפלד כבר חולם על הקמה של מעבדות MakeLab נוספות ביישובים ובאזורים אחרים בארץ בתמיכת הרשויות המקומיות. הוא מציין את ההתלהבות של ראשי הערים הרבים המבקרים במעבדה.

מה זה עשיינות (Making), ומה עושים ה”מייקרים” (עשיינים) ?

ייחודו של המקום הוא בהיותו כור היתוך אמיתי בין טכנולוגיות ואמנויות, ישן וחדש, מיומנויות, גילים ורמות ידע ורקע שונות. בזמן קצר המעבדה הפכה להיות למרכז מפגש ועשייה עבור מייקרים ויזמים באשר הם: צעירים, מבוגרים, פנסיונרים ואפילו ילדים, המגיעים אליה מכל רחבי הארץ כדי להתנסות בעשיינות וחדשנות ולהשתתף בשלל הפעילויות המתקיימות בה.

המייקרים משלבים ביצרה שלהם בין עולם הידע קיים כיום עם האינטרנט והטלפונים החכמים לבין הציוד הטכנולוגי המתקדם כגון מדפסות תלת ממדיות, התחום של מעבדות מייקרים צובר תאוצה בעולם ובא לחזק את הקונספט של למידה על ידי עשייה.

ב-MakeLaB ניתן למצוא ציוד מתקדם וחדשני, לרבות חותכי לייזר, מדפסות תלת מימד, כרסומות ממוחשבות (CNC), קוראי גלי מוח, סורק תלת מימד, פלוטר חותך, ואקום פורמינג, ציוד VR ועוד וכל זה לצד ציוד מסורתי כמו מסור שולחן, מחרטה, מקדחת עמוד או מכונת תפירה וכמובן ציוד אלקטרוני רב – ערכות ארדואינו וכו’.

הציוד הרב, נתרם ע”י חברות ואנשים פרטיים וגם נרכש ע”י עיריית יהוד והוא מאפשר למבקרים להתנסות בטכנולוגיות שונות, לדוגמה מיקרו בקרים או מערכות מציאות מדומה.

ילדי הגן – מתכנתים לפני שהם יודעים לקרוא

במקום קיים גם חדר לגו עמוס בלגו רובוטי מסוגים שונים של חברת רובוטק – ערכות NXT ו-EV3 וגם WeDo1 ו-WeDo2 (ובקרוב גם Spike) וכמובן מחשבים ניידים כדי לתפעל ולתכנת את מה שבונים. גם חדר הלגו עומד לרשות הציבור ללא כל תשלום – רק להגיע. בחדר מתקיימות פעילויות כל יום בהנחיית מדריכי נוער מתנדבים.

רבים מהמשתמשים בחדר הזה הם ילדים צעירים שעדיין אינם יודעים קרוא וכתוב – אבל לתכנת – הם כבר לומדים בגן, כחלק מתכנית הרובוטיקה המופעלת באופן נרחב בכלל גני הילדים בעיר. הם מגיעים אחה”צ כדי להמשיך וליהנות עם ההורים או הסבים.

תכנית הרובוטיקה בגני הילדים מופעלת בעיר כבר מספר שנים בהצלחה רבה ומי שמעביר את שיעורי הרובוטיקה לילדים וגם את העבודה המעשית בגן הן הגננות עצמן! הגננות למדו להשתמש בערכות ה-WeDo הרובוטיות של לגו בעזרת ספר הדרכה בעברית שנכתב ע”י חברת רובוטק ומדי פעם הן עוברות השתלמות והדרכה שמועברות ע”י החברה כתרומה למיזם עצמו ולחינוך הטכנולוגי באשר הוא.

מרגש לראות את ההורים הצופים על ילדיהם בחדר הלגו ומוקסמים מרמת הידע של הילדים שלעיתים עדיין לא  למדו לקרוא, בתחום התכנות והיצירה.

סדנאות של התנסות ושימוש ב-WeDo מועברות ב-MakeLaB ע”י רובוטק גם להורים וילדים שרוצים לבוא ולהתנסות ולבלות כמה שעות של עבודה בצוותא וזאת במסגרת מבחר הסדנאות הקורסים והפעילויות שקיימות במקום למבוגרים וגם לילדים – מסדנאות למידול והדפסה בתלת מימד לריתוך ונגרות, איור, פיתוח ותכנות, רובוטיקה ועוד. ההכנסות מהפעילויות בתשלום מועברות כולן כעזרה להפעלת המעבדה הפועלת כגוף קהילתי ללא כוונת רווח.

ניתן לעקוב אחרי ההתרחשויות בדף המעבדה, באתר ובקבוצות הפייסבוק והוואטסאפ ו…הגיעו !

https://www.makelab.org.il