מלומד לעובד בעולם החדש

מלומד לעובד בעולם החדש
מיומנויות נדרשות ללומדים לקראת כניסתם לשוק העבודה ב-2030

שוק העבודה משתנה. המהות, המגוון, ואפילו אורך החיים של התפקידים שהשוק יציע בעתיד, שונים לגמרי ממה שהורינו הכירו, ואף שונים ממה שרובינו חווינו והכרנו רק לפני עשר ואפילו חמש שנים.

כבר דובר רבות על הפער בין התכנים שמערכת החינוך מספקת כיום ללומדים בה לבין המיומנויות שיידרשו להם עם יציאתם לשוק העבודה ב”עולם החדש”.  הסטטוס המוצג כאן, שעלה לאחרונה לרשתות החברתיות, מסכם את הפער הזה בצורה נפלאה. מערכת החינוך כיום ממשיכה לספק ללומדים בה ידע, כפי שעשתה באופן מסורתי, אבל היא עדיין לא הדביקה את הפער ואינה מייצרת בוגרים בעלי מיומנויות הנדרשות להם בכדי להתמודד עם האתגרים ששוק העבודה העתידי יציב בפניהם. ולא מדובר רק במיומנויות טכנולוגיות.

השינויים הצפויים בשוק העבודה

בעקבות חדירת האוטומציה והבינה המלאכותית (AI) לעולמנו, ולעולם העבודה בפרט, יותר ויותר אנשים עובדים בממשק עם מכונות ולכן – גם המיומנויות הנדרשות לעובדים משתנות. בחברת המחקר מקינזי חקרו לאחרונה את השפעת הטכנולוגיה על עולם העבודה העתידי, על פי כמות הזמן שמקדישים העובדים לכל מיומנות, כיום  -יחסית למה שצפוי בשנת 2030. להערכתם, אלה השינויים הצפויים בעולם העבודה:

  • כישורים טכנולוגיים: כאן צפויה הצמיחה הגדולה ביותר. הדרישה לכישורים טכנולוגים (IT, כישורי תכנות וכן כישורים דיגיטליים בסיסיים), תגדל ב-55% ועד שנת 2030 תייצג 17% משעות העבודה שעובדים עבדו, ביחס ל-11% בשנת 2016.
  • כישורים חברתיים ורגשיים: הביקוש לכישורים כמו מנהיגות וניהול, יזמות ויוזמה צפוי לעלות בכ-24% ויגיע ל-22% משעות העבודה בשנת 2030.
  • כישורים קוגניטיביים: הדרישה לכישורים קוגניטיביים גבוהים באופן כללי לא צפויה לגדול מאד, אך עבור חלק מהמיומנויות, במיוחד יצירתיות, צפויה עליה גדולה.
  • קליטה ועיבוד נתונים וכישורים פיזיים – בירידה: במקינזי מעריכים שצפויה ירידה לדרישה במיומנויות קוגניטיביות בסיסיות כמו קליטה ועיבוד של נתונים וכן בדרישה לכישורים פיזיים וידניים, כולל הפעלת ציוד כבד, אם כי מיומנויות אלה עדיין יישארו הקטגוריה הגדולה ביותר של כישורי עבודה במדינות רבות עד 2030, ויהוו %25 משעות העבודה.

חוקרי מקינזי חקרו גם 3000 מעסיקים בשבע מדינות שונות ומצאו שישנה מודעות לשינויים שעליהם לבצע בכדי להמשיך להיות תחרותיים. הם מבינים כי יצטרכו לספק לעובדיהם למידה לאורך חיי העבודה, ולהיערך לעבודה בין-תחומית ולעבודת צוות. עם השינויים התכופים במשימות, החברות יצטרכו להתנהל בצורה הרבה יותר זריזה וגמישה.[i]


מיומנויות שחייבים ללמד

מקומות העבודה, אם כך, מודעים לצורך להיערך מחדש לאור השינויים בעולם התעסוקה. אבל השינוי חייב לבוא הרבה לפני כן. כדי לספק את הצורך של מקומות העבודה לעובדים מתאימים לעולם החדש מחד, ובכדי לייצר בוגרים שיוכלו להשתלב בעולם העבודה העתידי מאידך, יש צורך בלימוד מספר מיומנויות בסיסיות,  השייכות דווקא בלתחום החברתי/קוגניטיבי:

עבודה בצוות – אם אין אני לי, הצוות לי

בעולם הדינמי של מקום העבודה העתידי, כשהמשימות מורכבות והדד-ליינים קצרים – עבודת הצוות הופכת להיות חיונית. עבודת צוות דורשת יכולת להקשיב לאחר, יכולת הבעה, יכולת  להתגמש, לקבל החלטות משותפות, להוביל משימות וגם להיות מובלים על ידי אחרים, ולבצע דברים תוך שיתוף פעולה ומתוך אחריות אישית. בכדי לחדד את המיומנות הזאת אצל הלומדים, יש לתרגל לימוד וביצוע של משימות משותפות, הן בעולם הממשי והן בעולם הווירטואלי, ולזמן ללומדים משימות שמחייבות עבודת צוות. כך ילמדו לקיים תקשורת בין אישית תקינה, להתחשב באחרים בצוות, ולהיות שותפים בביצוע המטלות הקבוצתיות.

חשוב גם לחזק את הנושא של בניית רשת מקצועית המבוססת על תחומי עניין או מקצועות דומים לצורך שיתוף פעולה מקצועי  ועבודת צוות מעבר מגבולות מקום העבודה.

לדוגמא, התלמידים יכירו עולם של תחרויות רובוטיקה, תוך שהם לומדים בהדרגה את היסודות של בנייה ותכנות רובוטים אוטונומיים עם חיישנים. על ידי בניית רובוט תחרותי בעבודת צוות, הם יבדקו וישפרו את התוכניות שהם כותבים, תוך שימוש בתהליך העיצוב ההנדסי לפיתוח פתרון שיעזור להם להשלים משימות, תוך כדי פיתוח מיומנויות התקשורות לשיתוף פעולה ועבודת צוות, וכישורי חיים עבור הקריירה העתידית שלהם.

רב-תחומיות ויכולת הבנה של מערכות מורכבות

בעולם העבודה המודרני, יש דגש גדול על רב-תחומיות. רבות מהבעיות כיום מורכבות מדי ולא ניתן לפתור אותן רק באמצעות תחום התמחות יחיד. בעוד שבמאה ב-20 הדגש היה על התמחות הולכת וגדלה, העולם הולך כעת לגישה רב-תחומית ולכן, חשוב ללמוד ולהתמקצע במקביל במספר תחומים, ולהבין שהלימודים לא מסתיימים עם קבלת התעודה.

בעולם העבודה החדש יש גם חשיבות גדולה לחשיבה המערכתית. ככל שהמערכות נעשות גדולות יותר, מורכבות ורב-תחומיות יותר, גובר הצורך באנשים בעלי יכולת ראייה מערכתית  ובעלי הבנה של המערכות הדיגיטליות הנמצאות במעטפת, לתכנון, פיתוח והתמודדות עם בעיות במערכות אלה. היכולת לראות את התמונה השלמה נחוצה כדי להבין את המערכת, המבנה שלה, תפקידה וקשריה עם הסביבה.

עבודה פרויקטלית – למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning)

למידה מבוססת פרויקטים (PBL) מכינה את הלומדים להצלחה בעולם העבודה העתידי. מדובר בשיטת הוראה בה הלומדים צוברים ידע ומיומנויות על ידי עבודה במשך תקופה ממושכת בחקירה או מענה לשאלה, בעיה או אתגר אמיתיים.
הלומדים מעמיקים בתחום ידע מסוים במקביל לפיתוח החשיבה ביקורתית, היצירתיות וכישורי תקשורת בהקשר של ביצוע פרויקט אמיתי ומשמעותי. בסוף התהליך הלומדים מדגימים את הידע והכישורים שלהם על ידי פיתוח מוצר או מצגת לקהל אמיתי.

יכולת פרזנטציה ומיתוג אישי

מיומנות זו מתקשרת ישירות ללמידה מבוססת הפרויקטים. בסיום העבודה הלומדים מציגים את התוצר שלהם בפני קהל (פרזנטציה), מסבירים אותו, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה.

בעידן שבו כולנו מוחצנים ו”סטוריטלינג” הוא מושג שכיח, יכולת ההצגה – של נושא, או הצגה עצמית (מיתוג אישי) בכדי להתבלט מעל האחרים – הופכת להיות משמעותית מאד – מעצם הקבלה למקום העבודה (30% מהחברות לא יראיינו מועמדים שאין להם נוכחות ברשת[ii]) ועד היכולת להציג לשותפים לצוות, למנהלים, למשקיעים או ללקוחות כל נושא, רעיון או פרויקט.

לסיכום, על מערכת החינוך לספק ללומדים בה כלים ומיומנויות המתאימים לאתגרים שעולם העבודה העתידי יזמן להם. חשוב שמעסיקים ומקומות עבודה יהיו שותפים בתהליכים הללו, שכן הלמידה לא מסתיימת ביום שבו עוזבים את שערי בית הספר. בעולם החדש, הלמידה נמשכת כל החיים.

 

[i] McKinsey Global Institute: Skill Shift – Automation and the Future of the Workforce, May 2018 https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Future%20of%20Organizations/Skill%20shift%20Automation%20and%20the%20future%20of%20the%20workforce/MGI-Skill-Shift-Automation-and-future-of-the-workforce-May-2018.ashx

[ii] https://www.idi.org.il/media/8935/dalia-narkis.pdf