בהשקעה חסרת תקדים של משאבים כלכליים ומשאבים אנושיים, רכשה מחלקת גני הילדים של עיריית נס ציונה לכל 40 גני החובה בעיר את ערכות Matatalab מחברת רובוטק.

ילדים בגן לומדים על הצייר מנשה קדישמן והכבשים שלו באמצעות רובוט? ילדים בגיל הרך בונים מסלול עם פקודות לרובוט וחידות חנוכה ומכוונים את הרובוט לתיבת האוצר?

הדברים האלה לא לקוחים מעולם הדמיון – כל זה ועוד הרבה יותר קורה בגני הילדים בעיר נס ציונה!

במסגרת הגן העתידי וכחלק מתפיסה חינוכית המגישה לילדים מגוון דרכי הוראה על מנת שאלה יקלעו למגוון כישורי למידה של הילדים, מחלקת גני הילדים של עיריית נס ציונה אימצה את תכנית הרובוטיקה וחשיבה חישובית של חברת רובוטק כחלק מתכנית התל”ן הפועלת בגני הבוגרים.

אוספים כבשים של קדישמן
מבוך בנושא חנוכה - מנווטים עד לתיבת האוצר

אנו שמחים לברך את עיריית נס ציונה שרואה חשיבות גבוהה בלמידה מסוג “אחר” ופותחת את דלתה ללמידה חדשנית ובמיוחד בתקופה מאתגרת זו.  התוכנית מתקיימת בפיקוחה של מיטל בן דור, מנהלת מחלקת גני ילדים בעיריית נס ציונה, ומובלת הלכה למעשה על ידי לימור רט, רכזת תוכניות חינוכיות ותוכן בגני הילדים בעיר.

רובוטיקה וחשיבה חישובית בגן בעזרת ערכת Matatalab

במסגרת התוכנית, הגננות מנחות את הילדים באמצעות ערכת Matatalab הכוללת לוח, מגדל ובו מצלמה שמצלמת את הפקודות והן עוברות באמצעות בלוטות’ לרובוט המתנייד בהתאם, וטושים לצביעה.  הערכה מיועדת לגיל 7-4 ופועלת ללא מסך, מחשב או טאבלט – הילדים מתכנתים את הפקודות על גבי הלוח באמצעות סימנים וספרות המוטבעים על דיסקיות וכך חווים באופן מעשי תרגול ושכלול מגוון מיומנויות ביניהם תפקודים ניהוליים כגון: זיכרון למידה, תפיסה מרחבית, תכנון, גמישות מחשבתית, בקרה עצמית, פתרון בעיות, שיתוף פעולה והסקת מסקנות.  כל אלה לצד הטמעת יסודות התכנות ומושגים טכנולוגיים. 

ערכת Matatalab Pro

הלמידה מובנית ונעשית בצורה הדרגתית, ממושגים פשוטים כמו מה זה רובוט? האם הוא מרגיש? איך הוא מתקדם? מה מניע אותו? האם אפשר לסמוך עליו? ועד מושגים מורכבים יותר כגון צורות, זוויות ועקרונות תכנות.

מעטפת תומכת לגננות

בנוסף לרכישת הערכות על ידי עיריית נס-ציונה, מחלקת גני ילדים שמה דגש על הצורך בליווי הגננות, ביצירת מעטפת תומכת עבורן ובהקניית כלים פרקטיים לשימוש מותאם לצרכי הילדים ולבשלותם הן ברמת הפרט והן ברמת הגן כקבוצה הטרוגנית.  הגננות זוכות למערכי פעילות המלווים בהדרכות מרוכזות בזום (בהתאמה למציאות הנוכחית) בהנחיית מנהל פיתוח המוצר ערן שירון, ואלה מותאמים לתכנית הלימודים של משרד החינוך.  ובנוסף, כל גננת זוכה לליווי ולהדרכה על ידי נציג רובוטק – בהתאם לקצב ההתקדמות שלה ושל ילדי הגן.

התוכנית הצמיחה קהילה

בנס ציונה קרה דבר מופלא – מעבר להדרכה ולייעוץ של חברת רובוטק, נוצרה בעיר קהילה ייעודית לפרויקט שבה הגננות מתייעצות ביניהן, תומכות אחת בשנייה, משתפות ומספרות על הדרכים היצירתיות שבהן הפעילו את הילדים.  בחברת רובוטק קשובים לשיח הקהילתי ולומדים כל העת אודות יישומים חדשים אפשריים לשימוש בערכה.

לימור רט, רכזת תוכניות חינוכיות גני ילדים בעירייה: “מחלקת גני הילדים של עיריית נס ציונה חרטה על דיגלה את החדשנות בלמידה בגן הילדים ובהשקעת משאבים כלכליים רבים רכשה את ערכת MATATALAB.   מה שפתח לילדי הגנים שלנו צוהר משמעותי לעולם התכנות.  הייחודיות באה לידי ביטוי בלמידה ההוליסטית ורב מערכתית שערכת משחק-לימוד זו זימנה.  השימוש בערכה מקדם שכלול מיומנויות קוגניטיביות, חברתיות ומוטוריות תוך למידה במגוון תחומי דעת הנלמדים בגן הילדים כמו אמנות, חלל, מוסיקה ועוד.  בעידן הגלובלי, בו תחומי הדעת נושקים זה לזה, מצאנו את הדרך ליישם זאת בגן הילדים.

ועכשיו – ל"תכלס"

מה הבשורה החדשנית? החוג שלרוב מועבר במתכונת המסורתית על-ידי מדריך הנכנס לגן אחת לשבוע, במתכונתו החדשה – בהתאם לפלטפורמה חדשה שמחלקת גני הילדים של נס-ציונה יצרה, צוות הגן מפעיל את התכנית וזו שזורה בתוך תכנית הליבה של משרד החינוך הנלמדת בגן, ללא כניסת מפעילים חיצונים לתוך הגן. התוצאות מדברות בעד עצמן, הלמידה מוטמעת באופן מיטבי ונוגעת בכל תכני הגן הנלמדים.

מתוך מבחר גדול של יוזמות ויישומים של התוכנית בגנים, בחרנו לשתף בכמה מהפרויקטים המדהימים שכבר נעשו בגני הילדים בעזרת ערכת Matatalab.  ניתן להתרשם שהרעיונות יצירתייים ומגוונים, השמיים הם הגבול ואין סוף לתכנים, רעיונות ומושגים שאפשר ללמד את הילדים באמצעות הערכה.

איך נקרא לרובוט?

באחד מהגנים שבהם מיושמת התוכנית חשבו הילדים והגננת איך יקראו לרובוט שלהם.

הוצעו על ידי הילדים 4 שמות.  כל אחד מהילדים הניח את שמו מתחת לשם המועדף עליו.  הילדים והגננת מנו איזה שם קיבל הכי הרבה קולות – והוא השם שנבחר!

בנוסף, שני ילדים הכינו בסדנה בית לרובוט כולל שער, שביל ודלת😁

אוספים את הכבשים של קדישמן ומסייעים להן לחזור לעדר

“בגן נרקיס שילבנו את הרובוט עם נושא מנשה קדישמן הנלמד בגן במסגרת היותו גן ייחודי בתחום האמנות.  בהמחזה במפגש קדישמן היה מגדל הבקרה שהדריך כבש רובוט לאסוף 2 כבשים נוספים ולהגיע לעדר.  את אותו הדבר יישמנו בעזרת הרובוט האמיתי”.

טכנולוגיה בגיל הגן – למה זה כדאי?

גם במשרד החינוך וגם בעולם החינוך באופן כללי הולכת וגוברת ההבנה שכדאי לשלב טכנולוגיה בגן בגיל צעיר ואפילו בגיל הרך מה שמקרב את הילדים, באופן ידידותי, לעולם הטכנולוגיה והתכנות בשלב מוקדם של החיים.  בנוסף, מחקרים מראים שלילדים שנחשפו לטכנולוגיה בגיל הגן, יש ביצועים אקדמיים טובים יותר בכיתות הנמוכות בבית הספר.

גם אתם יכולים!

אנו כבר עומדים בקשר עם מספר רשויות ועמותות נוספות ויש התעניינות גדולה בתוכנית. רוצים לדעת איך גם אתם יכולים לשלב את ערכת  Matatalab בגני הילדים שלכם? דברו איתנו!